Muzeum budynek główny – oferta lekcyjna

Chcecie dowiedzieć się, jak się przygotować do wizyty w muzeum albo w bibliotece? A może chcielibyście poznać znanych Kaliszan? Albo stworzyć własną biżuterię? Zachęcamy do zapoznania się z bogatą ofertą edukacyjną Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej. Poniżej prezentujemy 20 tematów lekcji i warsztatów muzealnych z różnych zakresów tematycznych, m in.  archeologia, etnografia, sztuka, historia. 

Treści przekazywane w trakcie lekcji muzealnych są zawsze dostosowywane do wieku uczestników. Dbamy o to, by były interesujące, przystępne i bezpieczne.

Dlaczego warto?

  • edukacja przez zabawę: dzieci uczą się bawiąc, jednocześnie rozwijają wyobraźnię i pasję do nauki,

  • kreatywne podejście: zajęcia zachęcają do zadawania pytań, poszukiwania odpowiedzi i twórczego myślenia,

  • wspólna przygoda: to doskonała okazja, by grupa rówieśników mogła wspólnie spędzić czas poza szkołą,

  • urozmaicenie nauczania: przy każdej z lekcji zostały wymienione cele, które wpisują się w podstawę programową,

  • poszerzenie tematu: lekcje muzealne to również głębsze zaprezentowanie danego tematu oraz osadzenie go w kontekście miasta i regionu.

Zajęcia przeznaczone są dla grup zorganizowanych oraz szkół, po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej pod numerami telefonów: 62 501 34 84, kom.: 669 996 644. Obowiązują ograniczenia ilości uczestników.

Zachęcamy również do zapoznania się z ofertą edukacyjną pozostałych oddziałów muzeum – Oddziału Literackiego - Dworku Marii Dąbrowskiej w Russowie i Rezerwatu Archeologicznego w Kaliszu-Zawodziu.

 

1. Moja pierwsza wizyta w muzeum – jak rozpocząć przygodę ze zwiedzaniem

Jak trzeba się zachowywać w muzeum? Jak muszę się ubrać? Czy mam się wcześniej jakoś przygotować? Dlaczego w ogóle warto odwiedzać muzea?

Na te i inne pytania uczestników odpowiemy podczas spaceru po muzealnych wystawach!

Co oferujemy?

  • zwiedzanie muzeum: doświadczony edukator poprowadzi dzieci przez najciekawsze zakątki muzeum, odpowiadając na pytania i wyjaśniając tajemnice eksponatów

  • interaktywne zajęcia: dzieci nie tylko oglądają, ale także aktywnie uczestniczą w zajęciach – dowiedzą się więcej o tym, dlaczego warto odwiedzać muzea

  • spotkanie z historią i sztuką: uczestnicy zajęć poznają ciekawe zabytki i dzieła sztuki, co pomoże rozbudzić zainteresowanie lokalną historią

Szczegóły:

 wiek uczestników: grupy przedszkolne, uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os.   

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

 2. Zabytek – a co to? Interaktywne zajęcia w świecie historii

Zapraszamy na wyjątkowe interaktywne zajęcia, podczas których uczestnicy odkryją, czym jest zabytek, jak go rozpoznać i opisać. Dowiedzą się, jak wygląda na co dzień praca w muzeum, a także poznają fascynujący świat ochrony dziedzictwa.

Co oferujemy?

  • praktyczne przykłady i zajęcia: na podstawie wybranych eksponatów i przykładów uczestnicy nauczą się, jak analizować przedmioty z przeszłości, aby lepiej zrozumieć ich znaczenie

  • wprowadzenie do pracy muzealnika: uczniowie dowiedzą się, na czym polega praca w muzeum, jak dba się o zbiory i jakie są wyzwania związane z codzienną ochroną zabytków

  • karty pracy: każdy uczestnik otrzyma specjalnie przygotowane materiały, które ułatwią przyswajanie wiedzy, pomogą utrwalić poznane pojęcia i sprawią, że lekcja stanie się bardziej angażująca

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie klas 4-8 szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os. 

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

3. Znani z Kaliszem związani – poznaj historię wybitnych Kaliszan

Maria Konopnicka, Maria Dąbrowska, Adam Asnyk, Tadeusz Kulisiewicz, Stefan Szolc-Rogoziński, Arnold Fibiger... długo można by tak wymieniać. Podczas tej lekcji nie tylko zaprezentujemy sylwetki wybitnych Kaliszan, ale odkryjemy jak ich życie, twórczość i pasje były nierozerwalnie związane z tym wyjątkowym miastem.

Co oferujemy?

  • zwiedzanie Wystawy Historii Kalisza: podczas lekcji uczniowie zapoznają się z unikalnymi pamiątkami po Kaliszanach, którzy na stałe wpisali się w historię miasta

  • karty pracy: materiały edukacyjne pomogą w przyswajaniu i utrwalaniu wiedzy w sposób interaktywny, angażujący uczestników

  • poznanie kontekstu życia i twórczości wybitnych Kaliszan: uczniowie dowiedzą się, co miało wpływ na życie i twórczość tych postaci oraz jaką rolę w ich dorobku odegrał Kalisz

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: uczniowie klas 4-8 szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os. 

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

4. Kalisz jak Feniks, czyli jak odbudowano miasto po zniszczeniach z sierpnia 1914 roku

Unikalna lekcja, podczas której uczestnicy dowiedzą się, jak po zniszczeniach wojennych z sierpnia 1914 roku Kalisz odbudował się na nowo. Celem zajęć jest przybliżenie kwestii pożaru miasta i odbudowy jego struktury. Wspólnie prześledzimy stare fotografie i przeanalizujemy odbudowę Kalisza oraz poznamy lepiej kaliskie śródmieście.

Co oferujemy?

  • analizę struktury urbanistycznej: uczniowie zapoznają się z unikalnymi cechami urbanistycznymi zabytkowego centrum Kalisza

  • pracę z historycznymi materiałami: zajęcia obejmują analizę starych fotografii, które pomagają lepiej zrozumieć proces odbudowy oraz zmiany, jakie zaszły w mieście

  • zrozumienie roli śródmieścia: wyjaśnimy, czym jest śródmieście i dlaczego stanowi ono serce miasta, odgrywając kluczową rolę w jego rozwoju po wojnie

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os. 

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

5. Amber – żądza pieniądza. Historia pieniądza i mennictwa

Kto to jest mincerz? Gdzie znajduje się awers, a gdzie rewers monety? Skąd w Polsce wzięły się rzymskie monety i co to był szlak bursztynowy? W trakcie lekcji przenosimy się w fascynujący świat historii pieniądza. Dowiemy się, jak na przestrzeni dziejów ewoluowały metody płatności i jakie skarby są przechowywane w muzeum.

Co oferujemy?

  • pracę z autentycznymi eksponatami: lekcja odbywa się na Wystawie Archeologicznej, gdzie uczestnicy mają możliwość zobaczenia cennych skarbów, takich jak „skarb słuszkowski” czy denar Bolesława Chrobrego,

  • poznanie tajemnic mennictwa: uczniowie poznają szczegóły dotyczące procesu wytwarzania monet oraz kto jest odpowiedzialny za bicie monet,

  • przybliżenie roli bursztynu w historii: dowiemy się jak szlak bursztynowy wpływał na handel i wymianę, a także dlaczego monety rzymskie można znaleźć na naszym terenie.

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: uczniowie szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

6. Pradziejowa biżuteria – tajemnice dawnych ozdób

Ta lekcja składa się z dwóch części. Rozpoczynamy od prezentacji pradziejowej biżuterii na Wystawie Archeologicznej. Tu postaramy się odpowiedzieć na pytania, które ozdoby nosiły kobiety, a które mężczyźni, i co te ozdoby mówią nam o życiu w dawnych czasach. Poznamy też materiały z jakich je wykonywano oraz techniki ich wytwarzania.

Druga część zajęć to warsztat, podczas którego każdy z uczestników samodzielnie wykona ozdobę inspirowaną pradziejowymi wzorami.

Co oferujemy?

  • poznanie życia codziennego w pradziejach: ozdoby będą punktem wyjścia do rozmowy o kulturze i zwyczajach dawnych cywilizacji oraz o tym, jak biżuteria odzwierciedlała status społeczny

  • prezentacja autentycznych ozdób: zajęcia odbywają się na Wystawie Archeologicznej, gdzie uczestnicy zobaczą prawdziwe pradziejowe ozdoby, co umożliwi lepsze zrozumienie historii

  • tworzenie własnej ozdoby: po części edukacyjnej uczestnicy wezmą udział w warsztacie, podczas którego stworzą biżuterię inspirowaną pradziejowymi wzorami, rozwijając swoje zdolności manualne

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych

  • czas trwania: 60-90 minut

  • koszt: 12 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

7. Chronologia w archeologii – poznaj metody datowania

Lekcja pomoże uczestnikom rozwinąć wiedzę na temat datowania w archeologii. Ciekawa prezentacja multimedialna przybliża takie pojęcia jak seriacja czy typologia, a także prezentuje metody datowania przyrodniczego na podstawie zabytków archeologicznych.

Co oferujemy?

  • lekcję wykładową z prezentacją multimedialną: w przystępny sposób wyjaśniamy różnice między chronologią względną a bezwzględną, przedstawiając podstawowe zasady oraz przykłady zastosowania w badaniach archeologicznych

  • interaktywną formę zajęć: zachęcamy do aktywnego udziału i dyskusji, co pozwali na lepsze zrozumienie tematu

  • możliwość dostosowania materiałów do poziomu zaawansowania grupy: aby zajęcia były interesujące i odpowiednie zarówno dla uczniów szkół ponadpodstawowych, jak i studentów

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • czas trwania: 60-90 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

8. Portret w historii – od malarstwa po fotografię

Portret jest jednym z najstarszych i najczęściej spotykanych gatunków sztuki, który przez wieki pełnił rolę nie tylko artystyczną, ale i dokumentacyjną. Podczas zajęć odkryjemy bogatą historię portretów, ich różnorodne formy oraz mody, które kształtowały ten gatunek przez wieki. Poszczególne aktywności odbywają się w przestrzeni Wystawy Sztuki i Grafiki.

Co oferujemy?

  • bezpośredni kontakt z dziełami sztuki: rozmawiamy o historii portretów w oparciu o zbiory muzealne i sięgamy po autentyczne przykłady, zajęcia odbywają się w inspirującej przestrzeni muzeum,

  • przedstawienie historii w powiązaniu ze współczesnością: zastanowimy się, jak fotografia wpłynęła na rozwój portretu,

  • interaktywność: twórcze zadania, które pobudzą kreatywność i zachęcą do rozwijania zainteresowań związanych ze sztuką

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: uczniowie klas 4-8 szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • czas trwania: 60-90 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

9. Stoliczku nakryj się... czyli dobre maniery przy stole

Zajęcia są prowadzone w przestrzeni Wystawy Sztuki i Grafiki, dzięki czemu możemy odkrywać jak przez wieki zmieniały się zasady etykiety stołowej. Przy okazji prezentujemy kolekcję sreber kaliskich. W przeszłości nakrywanie stołu i sposób spożywania posiłków były starannie planowane, a odpowiednie sztućce, naczynia i dekoracje miały kluczowe znaczenie. Dziś niektóre z tych zasad mogą wydawać się zapomniane, jednak wciąż są one istotne w bardziej formalnych okolicznościach, takich jak bankiety, spotkania biznesowe czy ważne uroczystości.

Co oferujemy?

  • edukację poprzez zabawę: interaktywne zajęcia, które łączą naukę z zabawą i zaangażują młodych uczestników

  • rozwój umiejętności społecznych: uczestnicy poznają zasady etykiety stołowej, które przydadzą im się w życiu codziennym

  • wzbogacona edukacja artystyczna: oprócz zasad savoir-vivre’u, uczniowie zapoznają się z wyjątkowym dziedzictwem kaliskich warsztatów złotniczych

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: uczniowie klas 4-8 szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • czas trwania: 60-90 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

10. W pracowni Kulisa – zajęcia warsztatowe z grafiki

Grafika to jedna z najbardziej fascynujących dziedzin sztuk plastycznych, która pozwala artystom na tworzenie niezwykłych dzieł za pomocą różnorodnych technik. Zajęcia rozpoczynamy od wizyty na wystawie poświęconej Tadeuszowi Kulisiewiczowi – artyście pochodzącemu z Kalisza.

Następnie przechodzimy do warsztatów, podczas których każdy z uczestników tworzy własną pracę graficzną. Poznajemy przy tym pojęcia i techniki związane z tą sztuką.

Co oferujemy?

  • bezpośredni kontakt ze sztuką: wizyta na wystawie Tadeusza Kulisiewicza oraz w jego pracowni pozwoli poczuć ducha pracy artysty i zainspirować się jego twórczością,

  • naukę słownictwa artystycznego: uczestnicy poznają pojęcia związane z grafiką, oglądając autentyczne prace kaliskiego artysty,

  • praktyczne zajęcia: uczestnicy od razu mają okazję wykorzystać zdobytą wiedzę i stworzyć własną pracę graficzną.

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 12 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

11. Pas kontuszowy jako symbol tożsamości narodowej

Podczas zajęć dowiadujemy się więcej o stroju kontuszowym, który jest nazywany polskim strojem narodowym. Skupiamy się na pasie kontuszowym. Przedstawiamy go w kontekście późniejszego symbolu tożsamości narodowej, odwołując się do literatury, filmu, plastyki czy rękodzieła.

Lekcja ma charakter wykładu z prezentacją, w trakcie którego uczestnicy zapoznają się z dwoma pasami kontuszowymi ze zbiorów muzeum.

Co oferujemy?

  • interaktywny wykład: wykład ilustrowany prezentacją multimedialną, która pomoże lepiej przyswoić temat,

  • poznanie autentycznych eksponatów: pokaz dwóch oryginalnych pasów kontuszowych z muzealnej kolekcji, co umożliwi bezpośredni kontakt z historią,

  • szerokie omówienie tematu: uczestnicy nie tylko poznają pochodzenie pasa, jego budowę i motywy dekoracyjne, ale także ośrodki specjalizujące się w wyrobie pasów kontuszowych.

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

12. Kalisz jako ośrodek złotnictwa w 1. poł. XIX w.

Choć bogata historia naszego miasta jest już powszechnie znana, to wciąż pozostaje jeszcze wiele do odkrycia. Wciąż mało mówi się o Kaliszu jako ośrodku produkcji sreber stołowych, lichtarzy czy bibelotów toaletowych. Uczestnicy dowiedzą się, jak kaliscy złotnicy kształtowali ówczesne wzornictwo i jak bogate były techniki oraz dekoracje wykorzystywane w tych wyrobach.

Temat zostanie zaprezentowany w formie wykładu z prezentacją, a zakończy się omówieniem wybranych przykładów z kolekcji sreber znajdujących się na Wystawie Sztuki i Grafiki.

Co oferujemy?

  • inspirujące otoczenie muzealne: zajęcia odbywają się w otoczeniu dzieł sztuki, w trakcie zajęć można podziwiać autentyczne kaliskie wyroby,

  • edukację historyczną i artystyczną: oprócz roli Kalisza w złotnictwie, zaprezentowane zostaną również techniki wyrobu sreber i sposoby odczytywania znaków złotniczych,

  • możliwość zgłębienia mało rozpowszechnionego zagadnienia: zdobycie unikalnej wiedzy i możliwość konsultacji z historykiem sztuki specjalizującym się w tematyce regionu kaliskiego

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

13. Stefan Szolc-Rogoziński - podróż w świat odkryć Kaliszanina

Czy wiesz, że jeden z największych polskich podróżników odkrywał tajemnice Kamerunu już pod koniec XIX wieku? Podczas zajęć przybliżymy niezwykłą postać Stefana Szolca-Rogozińskiego, który zasłynął z wyprawy do Afryki. Poznamy historię jego odkryć geograficznych i etnograficznych, a także dowiemy się, jakie pamiątki przywiózł z Afryki Zachodniej.

Co oferujemy?

  • przybliżenie postaci Stefana Szolca-Rogozińskiego: uczestnicy poznają fascynującą historię życia podróżnika, który swoją wyprawą zmienił postrzeganie Afryki w Polsce oraz zwrócił uwagę na sprawę Polski zniewolonej

  • prezentację unikalnych pamiątek z Afryki: uczestnicy będą mieli okazję obejrzeć oryginalne przedmioty, które Stefan Szolc-Rogoziński przysłał z podróży

  • rozpoczęcie ciekawej dyskusji: omówienie postaci podróżnika może być świetnym wprowadzeniem do lekcji historii, geografii, języka polskiego, a także edukacji obywatelskiej

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

14. O zwyczajach i obrzędach świątecznych – od tradycji do współczesności

Chcesz poznać tajemnice dziedzictw związanych z najważniejszymi świętami w roku? Tematyka do wyboru: Wielkanoc, Noc świętojańska (Sobótka), Dziady (Haloween), Boże Narodzenie. Lekcja jest połączona z oprowadzaniem po Wystawie Etnograficznej.

Co oferujemy?

  • poznanie tradycji i obrzędów świątecznych: uczestnicy dowiedzą się, jak dawniej obchodzono święta, jaka była ich symbolika oraz poznają jakie wartości wnosiły one dla gromady społecznej

  • zwiedzanie wystawy etnograficznej: w ramach zajęć odbędzie się oprowadzanie po Wystawie Etnograficznej, gdzie uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć przedmioty związane z tradycyjną kulturą

  • szerszy kontekst dla wydarzeń historycznych i tekstów kultury: poznanie tradycyjnych wartości umożliwi uczniom lepsze zrozumienie lektur szkolnych i kontekstów historycznych

Szczegóły:

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

15. Dźwięki tradycji - ludowe instrumenty muzyczne kapeli regionu kaliskiego

Chcesz poznać unikalne instrumenty, które od wieków towarzyszyły społecznościom wiejskim w regionie kaliskim? W trakcie spotkania zaprezentujemy tradycyjne instrumenty, takie jak basy kaliskie, skrzypce, dudy oraz bębny. Lekcja odbywa się na Wystawie Etnograficznej.

Co oferujemy?

  • przedstawienie roli muzyki w życiu codziennym i obrzędowości: dowiemy się, jak instrumenty i muzyka stanowiły integralną część zwyczajów rodzinnych, świąt oraz innych ważnych momentów w życiu mieszkańców wsi

  • poznanie autentycznych eksponatów: uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć oryginalne instrumenty typowe dla regionu kaliskiego

  • wprowadzenie w świat obrzędowości: opowieść o muzyce to także wprowadzenie w życie codzienne i obrzędowość świąteczną społeczności

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

16. Warsztaty wielkanocne

Warsztaty wielkanocne łączą twórczość artystyczną z poznaniem tradycji i obrzędów związanych z Wielkanocą. Uczestnicy będą mieli okazję stworzyć własne wielkanocne dekoracje, a także poznać znaczenie wielkanocnych zwyczajów, które towarzyszą tym wyjątkowym świętom.

Warto zaznaczyć, że co roku opracowujemy nowy program warsztatów, także można w nich uczestniczyć cyklicznie.

Co oferujemy?

  • twórcze warsztaty plastyczne: uczestnicy wykonają własnoręcznie dekoracje związane z Wielkanocą, korzystając z różnych technik plastycznych.

  • integrację sztuki z historią: połączenie rękodzieła z opowieściami o wielkanocnych tradycjach pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć, dlaczego te zwyczaje są tak ważne w polskiej kulturze,

  • świąteczną atmosferę: zajęcia są pełne energii i radości, co pozwala uczestnikom poczuć magię Świąt Wielkanocnych i spędzić czas w kreatywny sposób.

Szczegóły:

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 12 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

17. Warsztaty bożonarodzeniowe

Zapraszamy na warsztaty bożonarodzeniowe, które połączą twórczą zabawę z odkrywaniem tradycji związanych z tymi wyjątkowymi świętami. Uczestnicy stworzą piękne dekoracje świąteczne, a także dowiedzą się, jakie zwyczaje i obrzędy towarzyszyły obchodom Bożego Narodzenia w naszym regionie.

Warto zaznaczyć, że co roku opracowujemy nowy program warsztatów, także można w nich uczestniczyć cyklicznie.

Co oferujemy?

  • twórcze warsztaty plastyczne: uczestnicy wykonają własnoręcznie świąteczne ozdoby, korzystając z różnych materiałów i technik.

  • integrację sztuki z historią: połączenie twórczości artystycznej z opowieściami o bożonarodzeniowych zwyczajach pozwoli uczestnikom poczuć klimat tych wyjątkowych świąt,

  • świąteczną radość i kreatywność: warsztaty będą pełne pozytywnej energii, pozwalając uczestnikom na stworzenie ozdób, które podkreślą świąteczny klimat.

Szczegóły:

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych

  • czas trwania: 45-60 minut

  • koszt: 12 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

18. ABC biblioteki muzealnej

Zapraszamy na lekcję, podczas której uczestnicy poznają zasady funkcjonowania biblioteki muzealnej. Omówimy różnice między biblioteką a księgarnią, dowiemy się, jak wypożyczać książki, jak działa czytelnia oraz jak poruszać się po bibliotece. Zajęcia są doskonałą okazją, aby poznać organizację księgozbioru oraz zasady zachowania się w bibliotece.

Co oferujemy?

  • poznanie pracy biblioteki: podczas oprowadzania zaprezentujemy, jak jest uporządkowany księgozbiór i jak znaleźć interesujące książki, korzystając z systemu katalogowani,

  • przedstawienie zasad zachowania w bibliotece: omówimy zasady etykiety obowiązujące w bibliotece, aby uczestnicy wiedzieli, jak należy się zachować, by czuć się komfortowo i szanować innych użytkowników,

  • zdobycie nowej wiedzy i kompetencji: celem zajęć jest zwiększenie kompetencji uczestników w zakresie poruszania się po bibliotekach

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: grupy przedszkolne, uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej

  • czas trwania: 30-45 minut (w zależności od wieku uczestników)

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

19. Witamy w królestwie książek

To świetna okazja, żeby poznać różne książki – małe i duże, grube i cienkie, nowe i stare... Opowiemy o poszczególnych elementach książek oraz udzielimy kilku wskazówek jak możemy o nie dbać, żeby służyły nam jak najdłużej.

Co oferujemy?

  • wprowadzenie do świata książek: uczestnicy poznają różnice między książkami w twardej i miękkiej oprawie, różnymi formatami oraz książkami nowymi i starymi.

  • zapoznanie z zasadami dbania o książki: uczestnicy dowiedzą się, dlaczego warto dbać o książki, jakie techniki przechowywania i konserwacji książek mogą pomóc zachować dobrą kondycję przez długie lata,

  • nowe słownictwo związane z książkami: celem zajęć jest poszerzenie słownictwa na temat książek oraz pogłębienie zrozumienia ich wartości zarówno edukacyjnych, jak i kulturowych.

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: grupy przedszkolne, uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej

  • czas trwania: 30-45 minut (w zależności od wieku uczestników)

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

20. Śladami kaliskich przewodników

W trakcie lekcji przybliżymy uczestnikom przewodniki, poznają ich historię i dowiedzą się, jakie znaczenie mają one w odkrywaniu miasta. Poznamy również przewodniki po Kaliszu, które znajdują się w księgozbiorze biblioteki.Wspólnie będziemy zgadywać, rozpoznawać i odkrywać najciekawsze zakątki naszego miasta.

Co oferujemy?

  • przybliżenie roli przewodników: uczestnicy dowiedzą się jak wykorzystywać przewodniki w odkrywaniu miast i jak służą turystom oraz mieszkańcom,

  • odkrywanie historii Kalisza: prezentacja przewodników z różnych okresów czasowych w przystępny sposób pokaże, jak zmieniało się miasto na przestrzeni lat,

  • interaktywne zajęcia: zajęcia będą miały formę gry i odkrywania, dzięki czemu uczniowie będą angażować się w aktywne poszukiwanie informacji

Szczegóły: 

  • wiek uczestników: grupy przedszkolne, uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej

  • czas trwania: 30-45 minut (w zależności od wieku uczestników)

  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli - przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 

SPECJALNA LEKCJA MUZEALNA NA 2025 ROK 

Poza płótnami - Olga Boznańska

Proponujemy Państwu trzy warianty lekcji do wyboru:

1. Poznaj Boznańską - część merytoryczna

Edukatorka muzeum wciela się w postać malarki i w stylizowanej sukni z epoki opowiada słuchaczom o życiu i twórczości Boznańskiej, przenosząc ich w świat bohemy Młodej Polski

cena: 15 zł/osoba

2. Bądź jak Boznańska - część warsztatowa

Każdy z uczestników warsztatów ma okazję stać się artystą i przy użyciu farb akrylowych namalować martwą naturę na płótnie

cena: 15 zł/osoba

3. Poznaj Boznańską + Bądź jak Boznańska

Połączenie części merytorycznej i warsztatowej

cena: 25 zł/osoba

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo