Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Pas kontuszowy jako symbol tożsamości narodowej

Celem zajęć jest nie tylko zapoznanie z historią pasa kontuszowego, ale także z jego symboliką, rolą w budowaniu tożsamości narodowej i jego obecnością w kulturze polskiej, zarówno w przeszłości, jak i we współczesnych analizach.

Szkoły ponadpodstawowe

  • Uczeń potrafi analizować rolę stroju narodowego w kontekście tożsamości narodowej oraz jego zmiany na przestrzeni wieków.
  • Uczeń rozumie znaczenie pasów kontuszowych w historii Polski i ich rolę w kształtowaniu narodowej tożsamości.
  • Uczeń rozpoznaje symboliczne znaczenie elementów stroju narodowego w literaturze, filmie oraz innych dziedzinach kultury.
  • Uczeń rozpoznaje związki między tradycją rękodzielniczą, modą i symboliką narodową w polskim kontekście historycznym.
  • Uczeń rozumie rolę symboli w sztuce i ich zastosowanie w tworzeniu narodowej tożsamości, na przykładzie pasa kontuszowego.
  • Uczeń analizuje, jak elementy dekoracyjne w sztuce ludowej mogą wpływać na postrzeganie symboliki narodowej.

 

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo