Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Pas kontuszowy jako symbol tożsamości narodowej
Celem zajęć jest nie tylko zapoznanie z historią pasa kontuszowego, ale także z jego symboliką, rolą w budowaniu tożsamości narodowej i jego obecnością w kulturze polskiej, zarówno w przeszłości, jak i we współczesnych analizach.
Szkoły ponadpodstawowe
- Uczeń potrafi analizować rolę stroju narodowego w kontekście tożsamości narodowej oraz jego zmiany na przestrzeni wieków.
- Uczeń rozumie znaczenie pasów kontuszowych w historii Polski i ich rolę w kształtowaniu narodowej tożsamości.
- Uczeń rozpoznaje symboliczne znaczenie elementów stroju narodowego w literaturze, filmie oraz innych dziedzinach kultury.
- Uczeń rozpoznaje związki między tradycją rękodzielniczą, modą i symboliką narodową w polskim kontekście historycznym.
- Uczeń rozumie rolę symboli w sztuce i ich zastosowanie w tworzeniu narodowej tożsamości, na przykładzie pasa kontuszowego.
- Uczeń analizuje, jak elementy dekoracyjne w sztuce ludowej mogą wpływać na postrzeganie symboliki narodowej.