Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Pradziejowa biżuteria – tajemnice dawnych ozdób
Te cele nie tylko łączą historię i sztukę, ale także rozwijają umiejętności manualne i kreatywne uczniów. Warsztat praktyczny ułatwia przyswajanie wiedzy przez doświadczenie, co jest zgodne z nowoczesnymi metodami nauczania.
Szkoła podstawowa (klasy I-III)
- Kształtowanie wyobrażenia o życiu ludzi w pradziejach poprzez poznanie dawnych ozdób i ich znaczenia.
- Rozwijanie zdolności manualnych poprzez wykonanie własnej biżuterii inspirowanej pradziejowymi wzorami.
- Rozbudzanie zainteresowania historią i archeologią poprzez kontakt z autentycznymi eksponatami.
- Uczenie się rozpoznawania materiałów i technik wykorzystywanych do wytwarzania ozdób w pradziejach.
Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII)
- Uczeń wyjaśnia, jakie funkcje pełniły ozdoby w kulturach pradziejowych oraz jak odzwierciedlały status społeczny.
- Uczeń rozpoznaje różne surowce wykorzystywane do wytwarzania przedmiotów w przeszłości i omawia metody ich obróbki.
- Uczeń tworzy prace inspirowane sztuką dawnych epok, wykorzystując różne materiały i techniki.
Szkoła ponadpodstawowa
- Uczeń analizuje, w jaki sposób przedmioty codziennego użytku mogą dostarczać informacji o dawnych społecznościach.
- Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje cechy sztuki i rzemiosła pradziejowego, w tym techniki stosowane przy wytwarzaniu biżuterii.
- Uczeń wyjaśnia, jak kultura materialna dawnych epok wpływa na współczesne wzornictwo.
- Uczeń projektuje i wykonuje ozdoby inspirowane pradziejowymi wzorami, wykorzystując różne techniki artystyczne.