Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Stefan Szolc-Rogoziński – podróż w świat odkryć Kaliszanina

Te cele nie tylko przybliżają uczniom postać Stefana Szolca-Rogozińskiego, ale także rozwijają ich umiejętność analizy wpływu podróży na historię, geografię i kulturę. Dodatkowo zachęcają do dyskusji na temat relacji międzykulturowych i odkryć naukowych.

Szkoła podstawowa (klasy I-III)

  • Rozwijanie ciekawości świata poprzez poznanie historii polskiego podróżnika.
  • Kształtowanie umiejętności słuchania i zadawania pytań na temat podróży i odkryć geograficznych.
  • Wprowadzenie pojęć związanych z eksploracją i odkrywaniem nowych miejsc.
  • Zapoznanie z tematyką Afryki Zachodniej poprzez prezentację pamiątek przysłanych przez podróżnika.

Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII)

  • Uczeń omawia dokonania wybranych polskich podróżników i odkrywców.
  • Uczeń analizuje wpływ podróży odkrywczych na rozwój wiedzy o świecie.
  • Uczeń wyjaśnia znaczenie badań etnograficznych i geograficznych w XIX wieku.
  • Uczeń omawia znaczenie różnorodności kulturowej i etnograficznej.
  • Uczeń dostrzega rolę podróżników w budowaniu wiedzy o świecie i relacji międzykulturowych.

Szkoła ponadpodstawowa

  • Uczeń analizuje dokonania Polaków w XIX wieku w dziedzinie nauki i eksploracji świata.
  • Uczeń ocenia wpływ europejskich wypraw odkrywczych na miejscowe społeczności.
  • Uczeń interpretuje znaczenie podróży odkrywczych dla wymiany kulturowej.
  • Uczeń analizuje, jak dziedzictwo podróżników wpływa na współczesne postrzeganie różnych kultur.

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo