Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Stoliczku nakryj się... czyli dobre maniery przy stole
Zajęcia mają na celu nie tylko rozwój umiejętności praktycznych w zakresie etykiety stołowej, ale także umożliwiają uczniom odkrywanie bogatej historii tradycji stołowych i związanych z nimi przedmiotów użytkowych, takich jak srebra kaliskie, które stanowią cenne dziedzictwo kulturowe.
Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII)
- Uczeń rozumie zasady etykiety i savoir-vivre’u oraz potrafi je zastosować w codziennym życiu.
- Uczeń potrafi współpracować w grupie, dbając o dobre relacje i przestrzeganie norm społecznych.
- Uczeń analizuje, jak w przeszłości zmieniały się zasady etykiety stołowej oraz jakie miały one znaczenie w kontekście społecznym i kulturowym.
- Uczeń rozumie, jak różne kultury i okresy historyczne wpływały na formy spożywania posiłków i sposób organizowania stołów.
- Uczeń rozumie znaczenie tradycji stołowych w kontekście formalnych uroczystości i spotkań społecznych.
- Uczeń dostrzega powiązania między tradycjami kulturowymi a dziedzictwem materialnym.
Szkoła ponadpodstawowa
- Uczeń potrafi stosować zasady etykiety w różnych kontekstach społecznych i formalnych, uwzględniając różnice kulturowe i historyczne.
- Uczeń rozumie znaczenie savoir-vivre’u w kontekście profesjonalnych i osobistych relacji.
- Uczeń bada, jak zmieniały się obyczaje stołowe i jakie miały one znaczenie społeczne w różnych okresach historycznych.
- Uczeń analizuje społeczne i kulturowe aspekty życia codziennego, takie jak organizowanie posiłków i dekorowanie stołów w różnych epokach.
- Uczeń dostrzega znaczenie estetyki w przedmiotach codziennego użytku i potrafi rozróżnić funkcjonalne oraz artystyczne aspekty tych przedmiotów.
- Uczeń analizuje i interpretuje tradycje związane z obyczajami stołowymi, uwzględniając ich kontekst historyczny, społeczny i kulturowy.
- Uczeń dostrzega związki między sztuką użytkową a szeroko pojętą kulturą materialną.