Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
W pracowni Kulisa – zajęcia warsztatowe z grafiki
Te cele wspierają rozwój kreatywności, zdolności manualnych oraz wiedzy o technikach graficznych, łącząc teorię z praktyką w inspirującym środowisku artystycznym.
Grupa przedszkolna
- Dziecko ma okazję do samodzielnego wyrażania swojej kreatywności poprzez tworzenie własnej pracy graficznej.
- Dziecko poznaje elementarne słownictwo artystyczne, takie jak "grafika", "druk", "linie", "kształty", "kolory", co pomoże im w rozumieniu tej dziedziny sztuki.
- Dziecko ma możliwość doświadczenia piękna sztuki i rozwijania poczucia estetyki poprzez obcowanie z dziełami artysty.
- Poprzez stworzenie własnej pracy graficznej dziecko będzie mogło poczuć dumę z wykonanej pracy, co przyczyni się do rozwoju jego poczucia własnej wartości i kreatywności.
Szkoła podstawowa (klasy I-III)
- Uczeń rozwija kreatywność poprzez eksperymentowanie z technikami graficznymi.
- Uczeń kształtuje umiejętności manualnych poprzez wykonywanie prac graficznych.
- Uczeń poznaje podstawowego słownictwa związanego ze sztuką i grafiką.
Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII)
- Uczeń rozpoznaje i nazywa techniki graficzne.
- Uczeń tworzy prace graficzne, stosując podstawowe narzędzia i materiały.
- Uczeń interpretuje i omawia wybrane dzieła sztuki, analizując ich formę i technikę wykonania.
- Uczeń identyfikuje wybrane kierunki i techniki w sztuce, w tym grafikę.
- Uczeń omawia rolę grafiki w sztuce i kulturze na przykładzie dzieł wybranego artysty.
Szkoła ponadpodstawowa
- Uczeń stosuje wybrane techniki graficzne w praktyce artystycznej.
- Uczeń analizuje proces twórczy w grafice i wykorzystuje zdobyte umiejętności w praktyce.
- Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje różne techniki graficzne oraz ich wpływ na sztukę i kulturę.
- Uczeń interpretuje dzieła sztuki graficznej, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy.
- Uczeń analizuje i omawia rolę artystów w kształtowaniu dziedzictwa kulturowego.
- Uczeń ocenia znaczenie sztuki graficznej w kulturze i jej wpływ na współczesne media.