Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
ABC biblioteki muzealnej
Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z zasadami funkcjonowania biblioteki muzealnej, rozróżnieniem jej od innych miejsc związanych z książkami, nauka zasad poruszania się po bibliotece, korzystania z systemu katalogowego oraz przestrzegania zasad dobrego zachowania w takim miejscu.
Grupy przedszkolne
- Dziecko potrafi rozpoznać różnicę między biblioteką a innymi miejscami, takimi jak księgarnia.
- Dziecko rozwija umiejętność mówienia o książkach, o miejscu ich przechowywania oraz o funkcji biblioteki w społeczeństwie.
- Dziecko rozumie zasady zachowania w miejscach publicznych, takich jak biblioteka, i wie, jak należy się zachować w takim miejscu, aby szanować innych.
- Dziecko rozwija umiejętności współpracy w grupie i przestrzegania ogólnych zasad porządku, np. w bibliotece.
Szkoła podstawowa (klasy I-III)
- Uczeń potrafi rozróżnić bibliotekę i księgarnię oraz wskazać ich funkcje.
- Uczeń rozumie zasady korzystania z biblioteki i zna zasady dobrego zachowania w takim miejscu.
- Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego warto zachować ciszę i szanować innych użytkowników biblioteki.
- Uczeń wie, jak wykorzystać bibliotekę jako miejsce zdobywania wiedzy, zarówno w formie książek, jak i innych zasobów.