Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Kalisz jako ośrodek złotnictwa w 1. poł. XIX w.
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z historią złotnictwa kaliskiego, jego technikami, formami dekoracji oraz znaczeniem w kontekście narodowym i lokalnym, a także pogłębienie wiedzy na temat roli Kalisza jako ważnego ośrodka rzemiosła artystycznego w XIX wieku.
Szkoła ponadpodstawowa
- Uczeń rozumie rolę Kalisza jako ośrodka rzemiosła artystycznego i jego wpływ na kształtowanie wzornictwa w 1. poł. XIX wieku.
- Uczeń analizuje związki między złotnictwem a estetyką epoki, w tym charakterystyczne formy i dekoracje wykorzystywane w wyrobach kaliskich.
- Uczeń rozumie znaczenie rzemiosła artystycznego w kształtowaniu codziennego życia w XIX-wiecznej Polsce oraz jego rolę w tworzeniu narodowej i lokalnej tożsamości.
- Uczeń potrafi opisać techniki złotnicze i artystyczne wyroby kaliskie, identyfikując elementy dekoracyjne, które były charakterystyczne dla tej epoki.
- Uczeń rozumie, jak poprzez rzemiosło artystyczne, w tym złotnictwo, wyrażały się wartości estetyczne i społeczne danej epoki.