Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Warsztaty wielkanocne
Te cele pomagają uczniom lepiej zrozumieć znaczenie Świąt Wielkanocnych w polskiej kulturze, łącząc naukę z kreatywną działalnością twórczą. Lekcja rozwija także wrażliwość estetyczną oraz umiejętność pracy w grupie, co wspiera rozwój kompetencji społecznych i kulturowych.
Grupa przedszkolna:
- Dziecko rozwija zdolności manualne poprzez wykonywanie wielkanocnych ozdób różnymi technikami plastycznymi.
- Dziecko poznaje podstawowe tradycje i zwyczaje wielkanocne charakterystyczne dla polskiej kultury.
- Dziecko uczy się współpracy podczas wspólnego tworzenia dekoracji świątecznych.
- Dziecko ćwiczy cierpliwość i koncentrację podczas wykonywania prac plastycznych.
- Dziecko aktywnie uczestniczy w rozmowie na temat wielkanocnych tradycji, dzieląc się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Szkoła podstawowa (klasy I-III)
- Uczeń rozwija kreatywność i zdolności manualne poprzez wykonywanie wielkanocnych ozdób.
- Uczeń poznaje tradycje i zwyczaje wielkanocne oraz ich znaczenie w kulturze polskiej.
- Uczeń kształtuje postawę szacunku dla dziedzictwa kulturowego i tradycji świątecznych.
- Uczeń rozwija umiejętności współpracy podczas wspólnych działań twórczych.
Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII)
- Uczeń rozwija swoje umiejętności manualne i kreatywność, wykonując ozdoby świąteczne różnymi technikami plastycznymi.
- Uczeń poznaje elementy sztuki ludowej związane z Wielkanocą, np. pisanki, palmy wielkanocne, wycinanki.
- Uczeń omawia znaczenie obrzędów i tradycji wielkanocnych w kontekście historycznym i kulturowym.
- Uczeń analizuje, jak tradycje wielkanocne zmieniały się na przestrzeni wieków i jakie elementy przetrwały do dziś.
- Uczeń potrafi opisać tradycje i zwyczaje wielkanocne, wykorzystując poznane teksty kultury.
Szkoła ponadpodstawowa
- Uczeń analizuje, jak obrzędy wielkanocne były związane z przemianami historycznymi i społecznymi w Polsce.
- Uczeń omawia wpływ chrześcijaństwa na rozwój tradycji wielkanocnych oraz ich dawną i współczesną rolę w życiu społecznym.
- Uczeń interpretuje znaczenie tradycji wielkanocnych w kontekście kultury i sztuki ludowej.
- Uczeń analizuje, jak współczesna kultura popularna czerpie inspiracje z dawnych zwyczajów i obrzędów wielkanocnych.