Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Kalisz jak Feniks, czyli jak odbudowano miasto po zniszczeniach z sierpnia 1914 roku

Celem zajęć jest nie tylko zrozumienie procesu odbudowy Kalisza po zniszczeniach z sierpnia 1914 roku, ale również przyjrzenie się roli urbanistyki i architektury oraz zrozumienie, jak zmiany w strukturze przestrzennej wpływają na życie społeczne i kulturalne.

Szkoły ponadpodstawowe

  • Uczeń analizuje procesy odbudowy miast po zniszczeniach wojennych, ze szczególnym uwzględnieniem Kalisza i jego śródmieścia po sierpniu 1914 roku.
  • Uczeń analizuje zmiany w przestrzeni miejskiej jako elementu dziedzictwa kulturowego, dostrzegając rolę odbudowy w kontekście ochrony tradycji i nowoczesnych wpływów architektonicznych.
  • Uczeń dostrzega znaczenie dokumentacji fotograficznej i archiwalnych materiałów w badaniu zmian w miastach, jako narzędzi zrozumienia procesów urbanistycznych i społecznych.
  • Uczeń rozumie znaczenie struktury urbanistycznej w procesie rozwoju miast, analizując cechy i zmiany w układzie przestrzennym Kalisza.
  • Uczeń potrafi wskazać na mapach i na podstawie fotografii zmiany w strukturze przestrzennej miasta po zniszczeniach wojennych.
  • Uczeń potrafi określić co było przyczyną wybuchu pożaru.
  • Uczeń potrafi określić wpływ pożaru na ludność i zniszczenia miasta.
  • Uczeń potrafi określić proponowane kierunki odbudowy.
  • Uczeń potrafi określić kierunki zmian dokonanych w trakcie odbudowy miasta.
  • Uczeń potrafi wskazać społeczną strukturę odbudowy i związane z nią budowle.

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo