Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Kalisz jak Feniks, czyli jak odbudowano miasto po zniszczeniach z sierpnia 1914 roku
Celem zajęć jest nie tylko zrozumienie procesu odbudowy Kalisza po zniszczeniach z sierpnia 1914 roku, ale również przyjrzenie się roli urbanistyki i architektury oraz zrozumienie, jak zmiany w strukturze przestrzennej wpływają na życie społeczne i kulturalne.
Szkoły ponadpodstawowe
- Uczeń analizuje procesy odbudowy miast po zniszczeniach wojennych, ze szczególnym uwzględnieniem Kalisza i jego śródmieścia po sierpniu 1914 roku.
- Uczeń analizuje zmiany w przestrzeni miejskiej jako elementu dziedzictwa kulturowego, dostrzegając rolę odbudowy w kontekście ochrony tradycji i nowoczesnych wpływów architektonicznych.
- Uczeń dostrzega znaczenie dokumentacji fotograficznej i archiwalnych materiałów w badaniu zmian w miastach, jako narzędzi zrozumienia procesów urbanistycznych i społecznych.
- Uczeń rozumie znaczenie struktury urbanistycznej w procesie rozwoju miast, analizując cechy i zmiany w układzie przestrzennym Kalisza.
- Uczeń potrafi wskazać na mapach i na podstawie fotografii zmiany w strukturze przestrzennej miasta po zniszczeniach wojennych.
- Uczeń potrafi określić co było przyczyną wybuchu pożaru.
- Uczeń potrafi określić wpływ pożaru na ludność i zniszczenia miasta.
- Uczeń potrafi określić proponowane kierunki odbudowy.
- Uczeń potrafi określić kierunki zmian dokonanych w trakcie odbudowy miasta.
- Uczeń potrafi wskazać społeczną strukturę odbudowy i związane z nią budowle.