Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Portret w historii – od malarstwa po fotografię
Dzięki tym zajęciom uczniowie będą mieli szansę zgłębić zarówno artystyczne, jak i historyczne znaczenie portretu, poznając nie tylko klasyczne malarstwo, ale także wpływ fotografii na rozwój tego gatunku. Zajęcia rozweselą kreatywność i pozwolą lepiej zrozumieć rolę portretu jako medium artystycznego i dokumentacyjnego w różnych okresach historycznych.
Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII)
- Uczeń analizuje, w jaki sposób malarstwo portretowe odzwierciedlało zmiany społeczne i kulturalne w historii.
- Uczeń poznaje znaczenie portretu jako narzędzia dokumentacji historycznej i artystycznej.
- Uczeń rozumie znaczenie portretu jako gatunku sztuki, bada różnorodność form i technik stosowanych w tym rodzaju przedstawienia.
- Uczeń analizuje różnice między malarstwem a fotografią w kontekście portretu.
- Uczeń rozumie rolę sztuki w dokumentowaniu historii, indywidualnych osób oraz całych epok.
- Uczeń dostrzega w portrecie odzwierciedlenie cech charakteru, emocji i kontekstu społecznego.
- Uczeń rozumie, jak portret w sztuce może być związany z biografią i historią jednostek.
- Uczeń dostrzega związek między sztuką, historią a społecznymi aspektami kultury.
Szkoła ponadpodstawowa
- Uczeń analizuje rolę portretu w dokumentowaniu ważnych wydarzeń historycznych oraz statusów społecznych.
- Uczeń interpretuje rozwój malarstwa portretowego w kontekście zmian społecznych i artystycznych.
- Uczeń rozumie znaczenie malarstwa portretowego w historii sztuki oraz różnice między tradycyjnym malarstwem a współczesną fotografią.
- Uczeń zna wpływ nowych mediów, takich jak fotografia i film, na współczesne rozumienie portretu w sztuce.
- Uczeń omawia zmiany w przedstawianiu człowieka w portrecie – od idealizacji do naturalizmu i realizmu.