Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Moja pierwsza wizyta w muzeum – jak rozpocząć przygodę ze zwiedzaniem
Te cele wspierają nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także rozwój kompetencji społecznych, kulturowych i obywatelskich uczniów.
Grupa przedszkolna
- Rozbudzenie zainteresowania kulturą, sztuką i historią.
- Przygotowanie dzieci do aktywnego i świadomego uczestniczenia w zwiedzaniu muzeum.
- Kształtowanie postaw szacunku do eksponatów i innych osób w przestrzeni muzealnej.
- Dzieci potrafią wskazać podstawowe zasady zachowania w muzeum (np. cisza, szacunek do eksponatów, zakaz dotykania).
- Dzieci mają okazję rozwijać umiejętności wyrażania swoich odczuć i opinii na temat muzeum i eksponatów.
Szkoła podstawowa (klasy I-III)
- Kształtowanie postawy kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych, takich jak muzeum.
- Rozwijanie umiejętności obserwacji i zadawania pytań dotyczących eksponatów.
- Rozbudzanie zainteresowania historią i sztuką poprzez kontakt z zabytkami i dziełami sztuki.
- Kształtowanie nawyku korzystania z instytucji kultury w celu zdobywania wiedzy i rozwijania wyobraźni.