Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Warsztaty bożonarodzeniowe
Te cele pomagają uczniom lepiej zrozumieć znaczenie Świąt Bożego Narodzenia w kulturze polskiej i europejskiej. Warsztaty rozwijają również kreatywność, umiejętności plastyczne oraz wiedzę o historii i tradycjach.
Grupa przedszkolna
- Dziecko rozwija zdolności manualne poprzez wykonywanie ozdób świątecznych różnymi technikami plastycznymi.
- Dziecko poznaje podstawowe tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe charakterystyczne dla polskiej kultury.
- Dziecko uczy się współpracy podczas wspólnego tworzenia dekoracji świątecznych.
- Dziecko rozwija wrażliwość estetyczną i wyobraźnię poprzez kontakt ze sztuką ludową związaną z Bożym Narodzeniem.
- Dziecko poznaje znaczenie symboli świątecznych, takich jak choinka, szopka, gwiazda betlejemska.
- Dziecko słucha i aktywnie uczestniczy w rozmowie na temat tradycji bożonarodzeniowych, dzieląc się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Szkoła podstawowa (klasy I-III)
- Uczeń rozwija zdolności manualne i kreatywność poprzez wykonywanie ozdób świątecznych.
- Uczeń poznaje tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe w Polsce i regionie.
- Uczeń kształtuje umiejętności pracy w grupie i współdziałania podczas zajęć warsztatowych.
- Uczeń rozwija wrażliwość estetyczną i dbałość o tradycję.
Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII)
- Uczeń rozwija swoje umiejętności manualne, tworząc ozdoby świąteczne różnymi technikami.
- Uczeń poznaje elementy sztuki ludowej związane z Bożym Narodzeniem, np. szopki, wycinanki, ozdoby choinkowe.
- Uczeń analizuje, jak obrzędy świąteczne ewoluowały na przestrzeni wieków.
- Uczeń poznaje i omawia różne tradycje świąteczne oraz ich funkcję w społeczności.
Szkoła ponadpodstawowa
- Uczeń analizuje wpływ chrześcijaństwa na rozwój tradycji bożonarodzeniowych i ich znaczenie w kulturze europejskiej.
- Uczeń omawia zmiany w obchodzeniu Świąt Bożego Narodzenia w Polsce na przestrzeni wieków.
- Uczeń analizuje wpływ dawnych obrzędów na współczesne tradycje bożonarodzeniowe.