Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

 Zabytek – a co to? Interaktywne zajęcia w świecie historii

Te cele kształtują świadomość kulturową uczniów oraz pozwalają im lepiej rozumieć znaczenie zabytków i ochrony dziedzictwa historycznego. Zajęcia interaktywne pomagają również w rozwijaniu umiejętności analizy i interpretacji źródeł historycznych.

 Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII) 

  • Uczeń wyjaśnia, czym jest dziedzictwo kulturowe i dlaczego jego ochrona jest ważna.
  • Uczeń rozpoznaje i opisuje różne rodzaje zabytków oraz ich znaczenie dla historii regionu i kraju.
  • Uczeń poznaje metody pracy historyka i muzealnika, analizując źródła historyczne i materialne.
  • Uczeń rozpoznaje i omawia wybrane dzieła sztuki oraz zabytki w kontekście ich historycznym i kulturowym.
  • Uczeń rozwija umiejętność analizy i interpretacji form plastycznych, zwracając uwagę na zabytki i ich cechy charakterystyczne.
  • Uczeń rozumie rolę instytucji kultury, takich jak muzea, w zachowaniu pamięci historycznej.

Szkoła ponadpodstawowa

  • Uczeń wyjaśnia pojęcie dziedzictwa narodowego i kulturowego oraz rozpoznaje działania związane z jego ochroną.
  • Uczeń analizuje znaczenie zabytków dla tożsamości narodowej i historycznej oraz omawia instytucje zajmujące się ich ochroną.
  • Uczeń poznaje podstawowe pojęcia związane z ochroną zabytków i analizą dzieł sztuki.
  • Uczeń rozumie znaczenie instytucji kultury (muzeów, archiwów, konserwatorów zabytków) w kształtowaniu świadomości społecznej i historycznej.
  • Uczeń analizuje rolę zabytków i dzieł sztuki w budowaniu tożsamości kulturowej i narodowej. 

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo