Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Obraz Kalisza i Russowa w twórczości Marii Dąbrowskiej
Uczniowie będą rozwijać postawę szacunku do swojej lokalnej historii i kultury, uświadamiając sobie, jak ważne jest pielęgnowanie pamięci o przeszłości i jej obecności w literaturze.
Szkoła podstawowa klasy I-III:
-
Uczeń uczy się o miejscach związanych z Kaliszem i Russowem, dowiadując się, które z tych miejsc pojawiły się w twórczości Marii Dąbrowskiej i jakie miały znaczenie dla pisarki.
-
Uczeń rozpoznaje, jak literatura, na przykład w książkach Dąbrowskiej, może opowiadać o prawdziwych miejscach, ludziach i wydarzeniach z ich własnego regionu.
-
Na podstawie prostych fragmentów utworów Dąbrowskiej uczeń analizuje, jak miejsca i wydarzenia z ich okolicy zostały przeniesione do literatury.
Szkoła podstawowa klasy IV-VIII:
-
Uczeń identyfikuje, które elementy Kalisza i Russowa pojawiają się w książkach Marii Dąbrowskiej.
-
Uczeń rozpoznaje, w jaki sposób Dąbrowska wprowadza prawdziwe wydarzenia do swoich książek, oraz analizuje jak jej bohaterowie mogą odzwierciedlać postacie i sytuacje z rzeczywistego świata.
-
Uczeń dowiaduje się, jak procesy historyczne, w tym przemiany społeczne i kulturowe w regionie, wpłynęły na twórczość literacką, a także jak literatura może stanowić komentarz do tych wydarzeń.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Uczeń analizuje, jak Dąbrowska w swojej twórczości odwzorowuje realia Kalisza i Russowa, łącząc je z szerszym kontekstem historycznym Polski.
-
Uczeń bada, jak postacie z książek Dąbrowskiej mogą stanowić pierwowzory osób z życia pisarki lub mieszkańców regionu, a także jak ich losy są powiązane z historycznymi przemianami.
-
Uczeń dowiaduje się, jak literatura może wpływać na odbiorców i budować więź z lokalną historią, zachęcając do refleksji nad przemianami społecznymi, które zachodziły w Polsce w czasach Dąbrowskiej.
-
Uczeń potrafi wskazać, jak twórczość Marii Dąbrowskiej wpisuje się w szerszy kontekst literacki i historyczny, omawiając wpływ wydarzeń lokalnych na procesy narodowe i światowe.