Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Dworskie smaki – sekrety kucharki Żarneckiej
Dzięki różnym poziomom trudności i dostosowaniu zajęć do wieku, uczestnicy lekcji będą mogli zdobyć wiedzę o tradycjach kulinarnych, jednocześnie biorąc aktywny udział w zajęciach praktycznych, które pozwolą na rozwijanie ich zdolności kulinarnych i społecznych.
Grupy przedszkolne:
-
Dziecko potrafi rozpoznać podstawowe składniki używane w dawnej kuchni (np. owoce, zioła, warzywa).
-
Dziecko rozwija zdolności sensoryczne poprzez wąchanie i próbowanie różnych smaków związanych z potrawami przygotowywanymi przez Żarnecką.
-
Dziecko ma okazję poznać, czym różni się jedzenie w dawnych czasach od współczesnego, na przykładzie potraw i napojów przygotowywanych w dworku.
-
Dziecko pracuje w grupach, pomaga innym w przygotowaniu prostych potraw, ucząc się zasad współpracy.
Szkoła podstawowa klasy I-III:
-
Uczniowie poznają dawne potrawy, dowiedzą się, jak przechowywano jedzenie oraz czym różniła się kuchnia dworska od tej współczesnej.
-
Uczniowie będą samodzielnie piec ciastka i przygotowywać lemoniadę, ucząc się podstawowych zasad gotowania oraz znaczenia wspólnego gotowania.
-
Uczeń dowiaduje się, jakie ceremonie kulinarne odbywały się w dworze, jakie potrawy były przygotowywane na specjalne okazje.
-
Uczniowie będą współpracować, pomagając sobie nawzajem przy przygotowywaniu potraw i napojów, co sprzyja integracji i rozwoju umiejętności społecznych.
Szkoła podstawowa klasy IV-VIII:
-
Uczniowie rozumieją, jakie potrawy były charakterystyczne dla kuchni dworskiej, jakie metody przechowywania żywności były stosowane oraz jak wyglądało wyposażenie tradycyjnej kuchni.
-
Uczniowie potrafią wyjaśnić, jak posiłki pełniły rolę społeczną, i jakie znaczenie miały ceremonie kulinarne w życiu dworskim.
-
Uczniowie uczą się przygotowywać ciasteczka i tradycyjną lemoniadę, poznając techniki kulinarne z dawnych czasów.
-
Uczniowie widzą różnice między współczesnym podejściem do gotowania a dawnymi metodami, a także zastanowią się, jak współczesna kuchnia czerpie z tradycji.
-
Uczniowie rozwijają szacunek do historii, tradycji i dziedzictwa kulinarnego, ucząc się, jak ważna jest pamięć o przeszłości.