Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
„Książka i możność czytania - to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji” twórczość Marii Dąbrowskiej
Te cele umożliwiają uczestnikom lekcji głębsze zrozumienie twórczości Marii Dąbrowskiej, nie tylko na poziomie literackim, ale także w kontekście biograficznym, historycznym oraz ideowym, pokazując, jak jej prace pozostają aktualne i pełne refleksji nad współczesnymi wyzwaniami.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Uczeń potrafi rozpoznać i omówić najważniejsze dzieła Dąbrowskiej, zwracając uwagę na ich tematyczne i literackie aspekty.
-
Uczeń potrafi wskazać kluczowe wydarzenia biograficzne i historyczne, które miały wpływ na twórczość Dąbrowskiej, takie jak I wojna światowa, odzyskanie niepodległości, czy zmiany społeczne w Polsce.
-
Uczeń umie umiejscowić twórczość Dąbrowskiej w szerszym kontekście historycznym i społecznym, zauważając, jak ówczesne wydarzenia wpływały na pisarstwo autorki.
-
Uczeń rozwija umiejętność dostrzegania w literaturze narzędzia do rozważania problemów społecznych, politycznych i ideowych.
-
Uczeń aktywnie uczestniczy w dyskusji na temat wartości i problemów podejmowanych przez Dąbrowską, co pozwoli na rozwijanie umiejętności formułowania argumentów i słuchania innych.
-
Uczeń odnajduje analogie pomiędzy problemami podejmowanymi przez Dąbrowską a współczesnymi wyzwaniami społecznymi i politycznymi.