Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Historia z Dąbrowską: Na drodze ku nowoczesności
Te cele pozwalają na głębszą analizę „Nocy i dni” Dąbrowskiej, uwzględniając zarówno kontekst społeczno-historyczny, jak i literacki, umożliwiając uczniom refleksję nad przesłaniem powieści w odniesieniu do współczesnych wyzwań społecznych.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Uczeń zdobywa wiedzę na temat przemian społecznych i historycznych, jakie zachodziły w Polsce na przełomie XIX i XX wieku, na przykładzie powieści „Noce i dnie” Marii Dąbrowskiej.
-
Uczeń umie analizować powieść Dąbrowskiej jako wielogłos, który przedstawia różne perspektywy społeczne i stanowi refleksję nad przyszłością Polski.
-
Uczeń potrafi zinterpretować przesłanie powieści w kontekście rozważań nad przyszłością Polski, analizując nadzieje i lęki bohaterów związane z nadchodzącą zmianą ustrojową i społeczną.
-
Uczeń potrafi zidentyfikować aktualne problemy społeczne i odnosi je do przesłań zawartych w powieści, zastanawiając się, które aspekty tej refleksji są nadal aktualne we współczesnej Polsce.
-
Uczeń aktywnie uczestniczy w dyskusji, formułując opinie na temat przeszłości i przyszłości społeczeństwa polskiego oraz uzasadniając swoje stanowiska na podstawie tekstu literackiego i współczesnych wydarzeń.
-
Uczeń rozwija zdolność do refleksji nad przemianami społecznymi i politycznymi, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym.
-
Uczeń ćwiczy umiejętność zrozumienia różnych punktów widzenia bohaterów powieści i analizowania ich postaw wobec zmian społecznych, rozwijając empatię i zdolność do dialogu.