Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Historia z Dąbrowską: Na drodze ku nowoczesności

Te cele pozwalają na głębszą analizę „Nocy i dni” Dąbrowskiej, uwzględniając zarówno kontekst społeczno-historyczny, jak i literacki, umożliwiając uczniom refleksję nad przesłaniem powieści w odniesieniu do współczesnych wyzwań społecznych.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • Uczeń zdobywa wiedzę na temat przemian społecznych i historycznych, jakie zachodziły w Polsce na przełomie XIX i XX wieku, na przykładzie powieści „Noce i dnie” Marii Dąbrowskiej.

  • Uczeń umie analizować powieść Dąbrowskiej jako wielogłos, który przedstawia różne perspektywy społeczne i stanowi refleksję nad przyszłością Polski.

  • Uczeń potrafi zinterpretować przesłanie powieści w kontekście rozważań nad przyszłością Polski, analizując nadzieje i lęki bohaterów związane z nadchodzącą zmianą ustrojową i społeczną.

  • Uczeń potrafi zidentyfikować aktualne problemy społeczne i odnosi je do przesłań zawartych w powieści, zastanawiając się, które aspekty tej refleksji są nadal aktualne we współczesnej Polsce.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w dyskusji, formułując opinie na temat przeszłości i przyszłości społeczeństwa polskiego oraz uzasadniając swoje stanowiska na podstawie tekstu literackiego i współczesnych wydarzeń.

  • Uczeń rozwija zdolność do refleksji nad przemianami społecznymi i politycznymi, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym.

  • Uczeń ćwiczy umiejętność zrozumienia różnych punktów widzenia bohaterów powieści i analizowania ich postaw wobec zmian społecznych, rozwijając empatię i zdolność do dialogu.

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo