Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Historia z Dąbrowską: I wojna światowa
Te cele pozwalają na wszechstronne podejście do tematu I wojny światowej, zarówno z perspektywy historycznej, jak i literackiej, co pozwala uczestnikom na głębsze zrozumienie złożoności tego okresu.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Uczeń zdobywa wiedzę na temat głównych wydarzeń I wojny światowej, ze szczególnym uwzględnieniem skutków wojny w regionie kaliskim oraz działalności polskich działaczy niepodległościowych.
-
Uczeń umie przeanalizować, w jaki sposób osobiste doświadczenia pisarki (oraz jej najbliższych) wpłynęły na jej twórczość literacką.
-
Uczeń potrafi wymienić najważniejsze wydarzenia I wojny światowej dotyczące regionu kaliskiego, w tym zniszczenie Kalisza oraz internowanie legionistów w Szczypiornie.
-
Uczeń potrafi scharakteryzować rolę polskich legionów, szczególnie w kontekście walk na froncie wschodnim, oraz przedstawić ich wpływ na rozwój polskiego ruchu niepodległościowego.
-
Uczeń potrafi zrozumieć, jak na tle wydarzeń wojennych kształtowała się tożsamość młodej działaczki, publicystki oraz jej najbliższych, z uwzględnieniem ich roli w tworzeniu świadomości narodowej.
-
Uczeń rozwija umiejętność prowadzenia dyskusji na temat wpływu wojny na jednostki i społeczeństwo oraz przedstawiania wniosków na temat literackiego odzwierciedlenia tych doświadczeń.
-
Uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach, zadaje pytania oraz prezentuje swoje refleksje na temat omawianych zagadnień.
-
Uczeń rozwija umiejętność krytycznego podchodzenia do wydarzeń historycznych, rozumienia ich wpływu na jednostki i narody.