Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Tajemnice skrzydlatych łowców – spotkanie z ptasznikiem

Cele te mają na celu rozwój wiedzy o sokolnictwie i ptakach drapieżnych, a także kształtowanie postaw szacunku dla dzikich zwierząt i ochrony przyrody.

Przedszkole:

  • Rozwijanie wyobraźni i zainteresowania przyrodą, szczególnie w kontekście ptaków drapieżnych.

  • Kształtowanie postaw szacunku dla zwierząt i zrozumienia ich naturalnych zachowań.

  • Rozwijanie umiejętności obserwacji i rozróżniania różnych rodzajów ptaków.

  • Dzieci będą mogły rozpoznać ptaki drapieżne, takie jak sokoły, i poznać ich charakterystyczne cechy.

  • Dzieci rozwiną umiejętności obserwacji, ucząc się o tym, jak ptaki drapieżne łowią i co je wyróżnia.

  • Dzieci będą wiedziały, że ptaki drapieżne mają swoje miejsce w przyrodzie i odgrywają ważną rolę w ekosystemie.

Szkoła podstawowa klasy I-III:

  • Zgłębianie wiedzy o ptakach drapieżnych i ich roli w historii polowań.

  • Rozwijanie umiejętności poznawania i szacowania tradycji związanych z sokolnictwem.

  • Kształtowanie postaw odpowiedzialności i szacunku dla zwierząt, zwłaszcza dzikich ptaków.

  • Uczniowie będą potrafili wymienić przynajmniej 3 gatunki ptaków drapieżnych i opisać ich cechy.

  • Uczniowie będą wiedzieli, jaką rolę w średniowieczu odgrywał sokolnik i w jaki sposób polowano z ptakami drapieżnymi.

  • Uczniowie będą rozumieli, jak należy zachować się w obecności ptaków drapieżnych i jak dbać o ich bezpieczeństwo.

Szkoła podstawowa klasy IV-VIII:

  • Poszerzanie wiedzy o sokolnictwie i tradycjach polowań z ptakami drapieżnymi w średniowieczu.

  • Zrozumienie roli ptaków drapieżnych w ekosystemie oraz ich znaczenia w historii ludzkości.

  • Rozwijanie umiejętności obserwacyjnych i praktycznych, związanych z opieką nad ptakami drapieżnymi.

  • Uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać tradycję sokolnictwa oraz rolę sokolników w średniowieczu.

  • Uczniowie będą potrafili wskazać różnice w zachowaniu ptaków drapieżnych i wyjaśnić ich rolę w ekosystemie.

  • Uczniowie będą w stanie podać zasady opieki nad ptakami drapieżnymi, w tym podstawowe techniki związane z ich treningiem.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • Zgłębianie tradycji sokolnictwa jako elementu kultury średniowiecznej.

  • Analiza roli ptaków drapieżnych w historii i ekosystemach, a także ich współczesnej ochrony.

  • Rozwój umiejętności praktycznych i odpowiedzialności związanych z opieką nad dzikimi zwierzętami.

  • Uczniowie będą potrafili wyjaśnić historię sokolnictwa oraz jego znaczenie w średniowiecznym społeczeństwie.

  • Uczniowie będą potrafili omówić rolę ptaków drapieżnych w łańcuchu pokarmowym i ich wpływ na ekosystemy.

  • Uczniowie będą w stanie rozpoznać techniki związane z treningiem ptaków drapieżnych i zrozumieć etyczne aspekty pracy z dzikimi zwierzętami.

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo