Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Tajemnice skrzydlatych łowców – spotkanie z ptasznikiem
Cele te mają na celu rozwój wiedzy o sokolnictwie i ptakach drapieżnych, a także kształtowanie postaw szacunku dla dzikich zwierząt i ochrony przyrody.
Przedszkole:
-
Rozwijanie wyobraźni i zainteresowania przyrodą, szczególnie w kontekście ptaków drapieżnych.
-
Kształtowanie postaw szacunku dla zwierząt i zrozumienia ich naturalnych zachowań.
-
Rozwijanie umiejętności obserwacji i rozróżniania różnych rodzajów ptaków.
-
Dzieci będą mogły rozpoznać ptaki drapieżne, takie jak sokoły, i poznać ich charakterystyczne cechy.
-
Dzieci rozwiną umiejętności obserwacji, ucząc się o tym, jak ptaki drapieżne łowią i co je wyróżnia.
-
Dzieci będą wiedziały, że ptaki drapieżne mają swoje miejsce w przyrodzie i odgrywają ważną rolę w ekosystemie.
Szkoła podstawowa klasy I-III:
-
Zgłębianie wiedzy o ptakach drapieżnych i ich roli w historii polowań.
-
Rozwijanie umiejętności poznawania i szacowania tradycji związanych z sokolnictwem.
-
Kształtowanie postaw odpowiedzialności i szacunku dla zwierząt, zwłaszcza dzikich ptaków.
-
Uczniowie będą potrafili wymienić przynajmniej 3 gatunki ptaków drapieżnych i opisać ich cechy.
-
Uczniowie będą wiedzieli, jaką rolę w średniowieczu odgrywał sokolnik i w jaki sposób polowano z ptakami drapieżnymi.
-
Uczniowie będą rozumieli, jak należy zachować się w obecności ptaków drapieżnych i jak dbać o ich bezpieczeństwo.
Szkoła podstawowa klasy IV-VIII:
-
Poszerzanie wiedzy o sokolnictwie i tradycjach polowań z ptakami drapieżnymi w średniowieczu.
-
Zrozumienie roli ptaków drapieżnych w ekosystemie oraz ich znaczenia w historii ludzkości.
-
Rozwijanie umiejętności obserwacyjnych i praktycznych, związanych z opieką nad ptakami drapieżnymi.
-
Uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać tradycję sokolnictwa oraz rolę sokolników w średniowieczu.
-
Uczniowie będą potrafili wskazać różnice w zachowaniu ptaków drapieżnych i wyjaśnić ich rolę w ekosystemie.
-
Uczniowie będą w stanie podać zasady opieki nad ptakami drapieżnymi, w tym podstawowe techniki związane z ich treningiem.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Zgłębianie tradycji sokolnictwa jako elementu kultury średniowiecznej.
-
Analiza roli ptaków drapieżnych w historii i ekosystemach, a także ich współczesnej ochrony.
-
Rozwój umiejętności praktycznych i odpowiedzialności związanych z opieką nad dzikimi zwierzętami.
-
Uczniowie będą potrafili wyjaśnić historię sokolnictwa oraz jego znaczenie w średniowiecznym społeczeństwie.
-
Uczniowie będą potrafili omówić rolę ptaków drapieżnych w łańcuchu pokarmowym i ich wpływ na ekosystemy.
-
Uczniowie będą w stanie rozpoznać techniki związane z treningiem ptaków drapieżnych i zrozumieć etyczne aspekty pracy z dzikimi zwierzętami.