Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Co brzęczy w barci – spotkanie z pszczelarzem
Cele te mają na celu rozwój wiedzy ekologicznej, historycznej i biologicznej uczestników, a także promowanie postaw ochrony środowiska i odpowiedzialności za bioróżnorodność.
Przedszkole:
- Zwiększenie zainteresowania przyrodą i zwierzętami, w tym pszczołami.
-
Rozwijanie wyobraźni i umiejętności rozróżniania rzeczywistości od fikcji.
-
Kształtowanie postaw ochrony środowiska i dbania o pszczoły.
-
Dzieci będą mogły poznać pszczoły jako pożyteczne owady, które żyją w ulu.
-
Dzieci będą rozumieć, że nie wszystkie informacje, które słyszymy, są prawdziwe, a niektóre to mity.
-
Dzieci będą wiedziały, dlaczego pszczoły są ważne dla przyrody i jak można o nie dbać.
Szkoła podstawowa klasy I-III:
-
Poszerzenie wiedzy o pszczołach i ich roli w ekosystemie.
-
Rozróżnianie mitów od faktów, szczególnie w kontekście średniowiecznych przekonań o pszczołach.
-
Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez zrozumienie roli pszczół w przyrodzie.
-
Uczniowie będą potrafili wymienić przynajmniej 3 fakty na temat pszczół i ich roli w ekosystemie.
-
Uczniowie będą umieli rozpoznać popularne mity o pszczołach i porównać je z współczesnymi odkryciami.
-
Uczniowie będą rozumieli, jak dbać o pszczoły i dlaczego ich ochrona jest ważna dla środowiska.
Szkoła podstawowa klasy IV-VIII:
-
Poszerzanie wiedzy na temat roli pszczół w ekosystemie i ich znaczenia w przyrodzie.
-
Analiza średniowiecznych mitów o pszczołach i ich konfrontacja z naukową wiedzą współczesną.
-
Kształtowanie odpowiedzialności ekologicznej i działań na rzecz ochrony pszczół.
-
Uczniowie będą potrafili wyjaśnić, jakie były średniowieczne mity o pszczołach oraz porównać je z współczesnymi faktami.
-
Uczniowie będą rozumieli, jak pszczoły wpływają na ekosystem oraz jakie mają znaczenie dla zapylania roślin.
-
Uczniowie będą w stanie zaproponować działania, które pomagają chronić pszczoły i inne owady zapylające.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Poszerzanie wiedzy o biologii pszczół i ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów.
-
Zrozumienie różnic między średniowiecznymi przekonaniami a współczesną wiedzą naukową o pszczołach.
-
Kształtowanie świadomości ekologicznej i podejmowanie działań na rzecz ochrony pszczół w kontekście współczesnych wyzwań.
-
Uczniowie będą w stanie szczegółowo wyjaśnić rolę pszczół w ekosystemie i ich wpływ na bioróżnorodność.
-
Uczniowie będą analizować, jak średniowieczne mity o pszczołach różniły się od dzisiejszego rozumienia ich biologii.
-
Uczniowie będą potrafili wskazać współczesne zagrożenia dla pszczół oraz proponować rozwiązania, które mogą pomóc w ich ochronie.