Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Co brzęczy w barci – spotkanie z pszczelarzem

Cele te mają na celu rozwój wiedzy ekologicznej, historycznej i biologicznej uczestników, a także promowanie postaw ochrony środowiska i odpowiedzialności za bioróżnorodność.

Przedszkole:

  • Zwiększenie zainteresowania przyrodą i zwierzętami, w tym pszczołami.
  • Rozwijanie wyobraźni i umiejętności rozróżniania rzeczywistości od fikcji.

  • Kształtowanie postaw ochrony środowiska i dbania o pszczoły.

  • Dzieci będą mogły poznać pszczoły jako pożyteczne owady, które żyją w ulu.

  • Dzieci będą rozumieć, że nie wszystkie informacje, które słyszymy, są prawdziwe, a niektóre to mity.

  • Dzieci będą wiedziały, dlaczego pszczoły są ważne dla przyrody i jak można o nie dbać.

Szkoła podstawowa klasy I-III:

  • Poszerzenie wiedzy o pszczołach i ich roli w ekosystemie.

  • Rozróżnianie mitów od faktów, szczególnie w kontekście średniowiecznych przekonań o pszczołach.

  • Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez zrozumienie roli pszczół w przyrodzie.

  • Uczniowie będą potrafili wymienić przynajmniej 3 fakty na temat pszczół i ich roli w ekosystemie.

  • Uczniowie będą umieli rozpoznać popularne mity o pszczołach i porównać je z współczesnymi odkryciami.

  • Uczniowie będą rozumieli, jak dbać o pszczoły i dlaczego ich ochrona jest ważna dla środowiska.

Szkoła podstawowa klasy IV-VIII:

  • Poszerzanie wiedzy na temat roli pszczół w ekosystemie i ich znaczenia w przyrodzie.

  • Analiza średniowiecznych mitów o pszczołach i ich konfrontacja z naukową wiedzą współczesną.

  • Kształtowanie odpowiedzialności ekologicznej i działań na rzecz ochrony pszczół.

  • Uczniowie będą potrafili wyjaśnić, jakie były średniowieczne mity o pszczołach oraz porównać je z współczesnymi faktami.

  • Uczniowie będą rozumieli, jak pszczoły wpływają na ekosystem oraz jakie mają znaczenie dla zapylania roślin.

  • Uczniowie będą w stanie zaproponować działania, które pomagają chronić pszczoły i inne owady zapylające.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • Poszerzanie wiedzy o biologii pszczół i ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów.

  • Zrozumienie różnic między średniowiecznymi przekonaniami a współczesną wiedzą naukową o pszczołach.

  • Kształtowanie świadomości ekologicznej i podejmowanie działań na rzecz ochrony pszczół w kontekście współczesnych wyzwań.

  • Uczniowie będą w stanie szczegółowo wyjaśnić rolę pszczół w ekosystemie i ich wpływ na bioróżnorodność.

  • Uczniowie będą analizować, jak średniowieczne mity o pszczołach różniły się od dzisiejszego rozumienia ich biologii.

  • Uczniowie będą potrafili wskazać współczesne zagrożenia dla pszczół oraz proponować rozwiązania, które mogą pomóc w ich ochronie.

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo