Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Nie święci garnki lepili – lekcja garncarstwa
Cele te pozwalają uczestnikom nie tylko zdobyć wiedzę o historii garncarstwa, ale także rozwinąć umiejętności manualne i twórcze, poprzez bezpośrednią pracę z gliną i tworzenie glinianych naczyń.
Przedszkole:
-
Rozwijanie zdolności manualnych i artystycznych poprzez zabawę związaną z lepieniem naczyń glinianych.
-
Kształtowanie wyobraźni i kreatywności poprzez poznawanie właściwości gliny.
-
Zainteresowanie historią garncarstwa i jego rolą w życiu codziennym.
-
Dzieci będą miały okazję poznać podstawowe narzędzia, które używał garncarz.
-
Dzieci rozwiną umiejętności manualne poprzez tworzenie prostych naczyń glinianych.
Szkoła podstawowa klasy I-III
-
Poszerzanie wiedzy o garncarstwie, jego historii i tradycji w regionie.
-
Rozwijanie zdolności manualnych i twórczego myślenia poprzez formowanie naczyń z gliny.
-
Kształtowanie zainteresowania dawnymi technikami rzemieślniczymi i tradycjami lokalnymi.
-
Uczniowie będą potrafili opisać, jak rozwijało się garncarstwo w regionie kaliskim i na przestrzeni wieków.
-
Uczniowie będą uczestniczyć w tworzeniu glinianych naczyń, rozwijając zdolności manualne.
-
Uczniowie będą w stanie rozpoznać narzędzia i techniki wykorzystywane przez dawnych garncarzy.
Szkoła podstawowa klasy IV-V
-
Zgłębianie wiedzy na temat historii garncarstwa i jego znaczenia w kulturze materialnej.
-
Rozwijanie umiejętności manualnych poprzez praktyczne zajęcia związane z lepieniem naczyń.
-
Zrozumienie roli garncarstwa w tradycji lokalnej oraz w kontekście rozwoju rzemiosła.
-
Uczniowie będą potrafili opisać historię garncarstwa, zwracając uwagę na rozwój tej sztuki w regionie kaliskim.
-
Uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w tworzeniu naczyń z gliny, wykorzystując tradycyjne techniki i narzędzia.
-
Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, jakie znaczenie miało garncarstwo w życiu codziennym średniowiecznych i wczesnonowożytnych społeczności.