Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Średniowieczne skryptorium

Cele te pozwalają uczestnikom na głębsze zrozumienie historii pisma, kultury średniowiecza i praktycznego doświadczenia związane z tworzeniem miniatur, które były nieodłącznym elementem manuskryptów.

Przedszkole:

  • Rozwijanie zdolności manualnych i artystycznych poprzez zabawy związane z pisaniem i rysowaniem.

  • Kształtowanie wyobraźni i kreatywności poprzez poznawanie narzędzi średniowiecznego skryby.

  • Zainteresowanie historią pisma i jego roli w przekazywaniu wiedzy.

  • Dzieci będą miały okazję poznać podstawowe narzędzia, których używali średniowieczni skrybowie, takie jak pióra.

  • Dzieci rozwiną umiejętności manualne poprzez tworzenie prostych rysunków czy liter.

  • Dzieci będą potrafiły wskazać, czym różni się pismo współczesne od średniowiecznego.

Szkoła podstawowa klasy I-III

  • Poszerzanie wiedzy na temat historii pisma, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecznych technik pisarskich.

  • Rozwijanie umiejętności manualnych i cierpliwości poprzez próby pisania i rysowania w stylu średniowiecznym.

  • Kształtowanie wyobraźni i twórczego myślenia poprzez tworzenie miniatur i ćwiczenia artystyczne.

  • Uczniowie będą potrafili rozpoznać narzędzia używane przez średniowiecznych skrybów (np. pióra, atramenty).

  • Uczniowie będą potrafili stworzyć prostą miniaturę, ucząc się precyzyjnego rysowania i malowania.

  • Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, jaką rolę w średniowieczu pełniło pismo i jakie miało znaczenie dla przekazywania wiedzy.

Szkoła podstawowa klasy IV-VIII

  • Poszerzanie wiedzy o roli pisma w średniowieczu i ewolucji technik pisarskich.

  • Rozwijanie umiejętności manualnych i cierpliwości poprzez tworzenie miniatur i używanie narzędzi skryby.

  • Zrozumienie kulturowego znaczenia średniowiecznych manuskryptów jako nośników wiedzy i sztuki.

  • Uczniowie będą potrafili opisać techniki pisania stosowane przez średniowiecznych skrybów oraz znaczenie manuskryptów w kulturze średniowiecznej.

  • Uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach polegających na tworzeniu miniatur i pisaniu pismem przypominającym średniowieczne.

  • Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, jak naturalne pigmenty były używane do tworzenia kolorowych inicjałów i dekoracji w średniowiecznych księgach.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • Rozwijanie wiedzy o średniowiecznym piśmie i jego ewolucji w kontekście historycznym.

  • Kształtowanie umiejętności manualnych oraz precyzyjnego odwzorowywania średniowiecznych technik pisarskich i artystycznych.

  • Zrozumienie roli średniowiecznych skryptoriów w kontekście kultury i przekazywania wiedzy.

  • Uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać techniki i narzędzia używane przez średniowiecznych skrybów oraz omówić ewolucję pisma w średniowieczu.

  • Uczniowie będą tworzyć miniatury, stosując średniowieczne techniki, oraz wykorzystywać naturalne pigmenty i narzędzia skrybów.

  • Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, dlaczego manuskrypty były ważnym nośnikiem wiedzy i jak wpływały na kulturę średniowieczną.

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo