Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Średniowieczne skryptorium
Cele te pozwalają uczestnikom na głębsze zrozumienie historii pisma, kultury średniowiecza i praktycznego doświadczenia związane z tworzeniem miniatur, które były nieodłącznym elementem manuskryptów.
Przedszkole:
-
Rozwijanie zdolności manualnych i artystycznych poprzez zabawy związane z pisaniem i rysowaniem.
-
Kształtowanie wyobraźni i kreatywności poprzez poznawanie narzędzi średniowiecznego skryby.
-
Zainteresowanie historią pisma i jego roli w przekazywaniu wiedzy.
-
Dzieci będą miały okazję poznać podstawowe narzędzia, których używali średniowieczni skrybowie, takie jak pióra.
-
Dzieci rozwiną umiejętności manualne poprzez tworzenie prostych rysunków czy liter.
-
Dzieci będą potrafiły wskazać, czym różni się pismo współczesne od średniowiecznego.
Szkoła podstawowa klasy I-III
-
Poszerzanie wiedzy na temat historii pisma, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecznych technik pisarskich.
-
Rozwijanie umiejętności manualnych i cierpliwości poprzez próby pisania i rysowania w stylu średniowiecznym.
-
Kształtowanie wyobraźni i twórczego myślenia poprzez tworzenie miniatur i ćwiczenia artystyczne.
-
Uczniowie będą potrafili rozpoznać narzędzia używane przez średniowiecznych skrybów (np. pióra, atramenty).
-
Uczniowie będą potrafili stworzyć prostą miniaturę, ucząc się precyzyjnego rysowania i malowania.
-
Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, jaką rolę w średniowieczu pełniło pismo i jakie miało znaczenie dla przekazywania wiedzy.
Szkoła podstawowa klasy IV-VIII
-
Poszerzanie wiedzy o roli pisma w średniowieczu i ewolucji technik pisarskich.
-
Rozwijanie umiejętności manualnych i cierpliwości poprzez tworzenie miniatur i używanie narzędzi skryby.
-
Zrozumienie kulturowego znaczenia średniowiecznych manuskryptów jako nośników wiedzy i sztuki.
-
Uczniowie będą potrafili opisać techniki pisania stosowane przez średniowiecznych skrybów oraz znaczenie manuskryptów w kulturze średniowiecznej.
-
Uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach polegających na tworzeniu miniatur i pisaniu pismem przypominającym średniowieczne.
-
Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, jak naturalne pigmenty były używane do tworzenia kolorowych inicjałów i dekoracji w średniowiecznych księgach.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Rozwijanie wiedzy o średniowiecznym piśmie i jego ewolucji w kontekście historycznym.
-
Kształtowanie umiejętności manualnych oraz precyzyjnego odwzorowywania średniowiecznych technik pisarskich i artystycznych.
-
Zrozumienie roli średniowiecznych skryptoriów w kontekście kultury i przekazywania wiedzy.
-
Uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać techniki i narzędzia używane przez średniowiecznych skrybów oraz omówić ewolucję pisma w średniowieczu.
-
Uczniowie będą tworzyć miniatury, stosując średniowieczne techniki, oraz wykorzystywać naturalne pigmenty i narzędzia skrybów.
-
Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, dlaczego manuskrypty były ważnym nośnikiem wiedzy i jak wpływały na kulturę średniowieczną.