Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Barwy prosto z ogródka – średniowieczne zastosowanie roślin

Cele te są zgodne z podstawą programową i mają na celu rozwijanie zarówno wiedzy historycznej, jak i umiejętności manualnych, umożliwiając uczniom praktyczne doświadczenie średniowiecznych technik barwiarskich.

Szkoła podstawowa klasy I-III

  • Poszerzanie wiedzy o roślinach i ich zastosowaniu w średniowiecznych technikach barwiarskich.

  • Rozwijanie umiejętności manualnych i kreatywności poprzez samodzielne farbowanie materiałów.

  • Kształtowanie świadomości ekologicznej, zwracając uwagę na naturalne źródła kolorów.

  • Uczniowie będą potrafili wskazać rośliny używane do pozyskiwania barwników w średniowieczu (np. urzet, olcha).

  • Uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w procesie farbowania torby materiałowej, wykorzystując techniki znane w średniowieczu.

  • Uczniowie będą rozwijać zdolności manualne i kreatywność, tworząc unikalne wzory kolorystyczne.

Szkoła podstawowa klasy IV-VIII

  • Rozwijanie wiedzy na temat zastosowań roślin w średniowieczu, ze szczególnym uwzględnieniem barwienia tkanin.

  • Rozwijanie umiejętności manualnych poprzez stosowanie tradycyjnych metod farbiarskich.

  • Zrozumienie historycznego znaczenia roślin i barwników w rzemiośle średniowiecznym.

  • Uczniowie będą potrafili opisać różne rośliny wykorzystywane do barwienia tkanin w średniowieczu oraz poznać ich właściwości (np. urzet, szyszki olchowe).

  • Uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w farbowaniu materiału, poznając dawne techniki barwiarskie.

  • Uczniowie będą potrafili wyjaśnić, dlaczego barwniki naturalne były tak ważne w średniowiecznym rzemiośle i jakie miały znaczenie dla kultury.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • Poszerzanie wiedzy na temat historycznych metod barwienia tkanin, z uwzględnieniem roli roślin w procesie farbiarskim.

  • Rozwijanie umiejętności manualnych i artystycznych poprzez praktyczne zastosowanie dawnych technik farbowania.

  • Zrozumienie znaczenia naturalnych barwników w kontekście kultury średniowiecznej oraz ich wpływu na przemiany rzemieślnicze.

  • Uczniowie będą potrafili opisać średniowieczne techniki pozyskiwania barwników z roślin oraz ich zastosowanie w rzemiośle.

  • Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, jak wykorzystanie roślinnych barwników wpłynęło na rozwój przemysłu tkanin i odzieży w średniowieczu.

  • Uczniowie będą potrafili samodzielnie zastosować dawne metody farbowania, tworząc oryginalne wzory na torbach materiałowych.

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 501 34 84
biuro@muzeumwkaliszu.pl

MOZK - BIP   

Script logo