Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Barwy prosto z ogródka – średniowieczne zastosowanie roślin
Cele te są zgodne z podstawą programową i mają na celu rozwijanie zarówno wiedzy historycznej, jak i umiejętności manualnych, umożliwiając uczniom praktyczne doświadczenie średniowiecznych technik barwiarskich.
Szkoła podstawowa klasy I-III
-
Poszerzanie wiedzy o roślinach i ich zastosowaniu w średniowiecznych technikach barwiarskich.
-
Rozwijanie umiejętności manualnych i kreatywności poprzez samodzielne farbowanie materiałów.
-
Kształtowanie świadomości ekologicznej, zwracając uwagę na naturalne źródła kolorów.
-
Uczniowie będą potrafili wskazać rośliny używane do pozyskiwania barwników w średniowieczu (np. urzet, olcha).
-
Uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w procesie farbowania torby materiałowej, wykorzystując techniki znane w średniowieczu.
-
Uczniowie będą rozwijać zdolności manualne i kreatywność, tworząc unikalne wzory kolorystyczne.
Szkoła podstawowa klasy IV-VIII
-
Rozwijanie wiedzy na temat zastosowań roślin w średniowieczu, ze szczególnym uwzględnieniem barwienia tkanin.
-
Rozwijanie umiejętności manualnych poprzez stosowanie tradycyjnych metod farbiarskich.
-
Zrozumienie historycznego znaczenia roślin i barwników w rzemiośle średniowiecznym.
-
Uczniowie będą potrafili opisać różne rośliny wykorzystywane do barwienia tkanin w średniowieczu oraz poznać ich właściwości (np. urzet, szyszki olchowe).
-
Uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w farbowaniu materiału, poznając dawne techniki barwiarskie.
-
Uczniowie będą potrafili wyjaśnić, dlaczego barwniki naturalne były tak ważne w średniowiecznym rzemiośle i jakie miały znaczenie dla kultury.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Poszerzanie wiedzy na temat historycznych metod barwienia tkanin, z uwzględnieniem roli roślin w procesie farbiarskim.
-
Rozwijanie umiejętności manualnych i artystycznych poprzez praktyczne zastosowanie dawnych technik farbowania.
-
Zrozumienie znaczenia naturalnych barwników w kontekście kultury średniowiecznej oraz ich wpływu na przemiany rzemieślnicze.
-
Uczniowie będą potrafili opisać średniowieczne techniki pozyskiwania barwników z roślin oraz ich zastosowanie w rzemiośle.
-
Uczniowie będą w stanie wyjaśnić, jak wykorzystanie roślinnych barwników wpłynęło na rozwój przemysłu tkanin i odzieży w średniowieczu.
-
Uczniowie będą potrafili samodzielnie zastosować dawne metody farbowania, tworząc oryginalne wzory na torbach materiałowych.