Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Smaki średniowiecza – kulinarna podróż w czasie
Wszystkie cele są zgodne z podstawą programową i uwzględniają aspekty historyczne, kulinarne oraz praktyczne, które uczniowie rozwijają poprzez bezpośrednie uczestnictwo w warsztatach kulinarnych.
Szkoła podstawowa klasy I-III
-
Rozwijanie wiedzy o historii życia codziennego w średniowieczu, ze szczególnym uwzględnieniem kulinariów.
-
Kształtowanie umiejętności manualnych i kulinarnych poprzez praktyczne zajęcia, np. przygotowywanie podpłomyków.
-
Rozwijanie zdolności do pracy w grupie oraz wykorzystywania tradycyjnych metod przygotowywania potraw.
-
Uczniowie poznają składniki charakterystyczne dla średniowiecznej kuchni.
-
Uczniowie poznają rolę ziół i przypraw w dawnych metodach gotowania.
-
Uczniowie będą potrafili wykonać podpłomyk samodzielnie, stosując tradycyjne techniki.
Szkoła podstawowa klasy IV-VIII
-
Rozwijanie świadomości historycznej poprzez zgłębianie kulinarnych tradycji średniowiecza.
-
Kształtowanie umiejętności kulinarnych, manualnych i współpracy w grupie podczas przygotowywania potraw.
-
Uczniowie będą potrafili opisać podstawowe produkty wykorzystywane w średniowiecznej kuchni.
-
Uczniowie dowiedzą się, jakie techniki konserwacji żywności były stosowane w średniowieczu.
-
Uczniowie będą potrafili przygotować i upiec podpłomyk, a także wskazać tradycyjne metody przygotowania posiłków w średniowieczu.
Szkoły ponadpodstawowe:
-
Rozwijanie umiejętności analizy historycznych zwyczajów kulinarnych w kontekście średniowiecznej Europy.
-
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz stosowania dawnych technik kulinarnych w praktyce.
-
Zrozumienie związku między historią a rozwojem technologii żywności, w tym konserwacji i przechowywania żywności.
-
Uczniowie będą w stanie scharakteryzować średniowieczne zwyczaje kulinarne oraz wskazać wpływ technologii na żywność w tym okresie.
-
Uczniowie będą rozumieć znaczenie ziół, przypraw oraz metod konserwacji żywności w kontekście średniowiecza.
-
Uczniowie przygotują tradycyjny podpłomyk, a następnie przedstawią historię tej potrawy.